avontuur

Marathon Rotterdam 2018 – Het begin van mijn marathon avontuur

De 38e marathon van Rotterdam vindt plaats op 8 april 2018. 8, 8 en nog een 8 dat voelt al heel erg lekker want ik hou van de 8. In 2018 ga ik het avontuur aan en de marathon van Rotterdam lopen en wat heb ik daar een zin in. Natuurlijk ga ik het moeilijk hebben, geen zin om te trainen en wil ik lekker op de bank hangen of leuke dingen doen als er drie uur trainen op het programma staat. Maar de andere kant heb ik er enorm veel zin in om de afstanden te ervaren, de trainingen te doorstaan en dan op zondag 8 april daar op de Coolsingel te staan voor de start.

Vorig jaar schreef ik al een stuk over de marathon van Rotterdam. Na aanleiding van De lijst van Yuval Abramovitz deelde ik mijn droom, want wanneer je het deelt kan je eraan gaan werken. Dat werken richting de marathon van Rotterdam dat ben ik zeker aan het doen. Eens in de zoveel tijd wil ik daar een aparte update over geven naast mijn maandelijkse hardloopverslag. Uitgebreider ingaan op de punten waar ik tegenaan loop of iets leuks delen want het is een heel avontuur. Dit zal nu zeker nog niet elke maand zijn maar een maand na dat de marathon geweest is vind ik het wel leuk om te beginnen aan een verslag richting de marathon. Al is dit traject eigenlijk gestart toen ik de eerste stap zette met hardlopen. Want toen ik mijn eerste stap zette is er een liefde ontstaan tussen mij en het hardlopen. Het alleen zijn met niks anders dan mijn hardloopoutfit, schoenen, mijn benen en de natuur. The road is my runway.

Mijn hakken verruilde ik voor hardloopschoenen en ook op de werkvloer gaan de hakken haast niet meer aan. Alles om mijn benen en voeten te sparen. Elke dag ben ik wel met hardlopen bezig het is gewoon een verslaving. Een gezonde verslaving dat dan weer wel. Vroeger had ik dit nooit van mezelf verwacht want gym en dan vooral de coopertest waren niet favoriet bij mij. Nu kan ik het hardlopen niet meer uit mijn leven denken. Ik moet mezelf soms zelfs in bedwang houden niet te gaan, rust is ook training. En zelfs tijdens die rust ben ik er nog mee bezig. Goed ik vind het ook spannend dit avontuur want ben ik er klaar voor? Ik heb wel leuk een datum gezegt maar hoe nu?

Dromen moeten niet gefluisterd worden in het donker.
Dromen moeten met veel kabaal vlammen.

Punten waar ik aan ga werken voor mijn marathon avontuur

In augustus schreef ik al een stuk waar ik aan wilde gaan werken. Een heel duidelijk punt waren de afstanden. Want afstanden moeten gemaakt gaan worden. 2 km moest een makkie worden, 3 km een warming-up en 5 km een standaard op doordeweekse avonden. De afstanden in de avond zijn tegenwoordig minimaal 5 en de 6,7 en 8 komen zelfs ook al voorbij dus dit punt heb ik de afgelopen tijd goed verbeterd. Wanneer ik naar buiten ga is het voor minimaal 5 km anders niet. Ik stap makkelijker naar buiten na de werkdagen omdat ik weet dat ik het kan en het na 30 minuten er weer opzit. De intervals worden langer en gaan ook erg goed. Terug in een rustigere zone komen is wat lastiger.

Mijn volgende punt was/is de Halve marathon sneller en beter lopen. Een mentale zware halve marathon liep ik in Eindhoven en net onder de 2:30. Mijn volgende halve marathon werd niet de CPC maar dat wordt de halve marathon in Tilburg. Heel benieuwd hoe het daar zal gaan maar ik heb goede vertrouwen als het weer nu ook een beetje mee werkt zit er zeker een snellere halve marathon in.

Een punt wat ik toevoeg en heel belangrijk is een sterker, fitter en gezonder lichaam. Hoe zie ik dat voor me en wat ga ik doen. De meesten weten dat ik nogal een verslaving heb van cola. Vorig jaar heb ik zelfs een tijd geen cola gedronken maar ja dan die eerste slok. Langzaam sluipt het er dan weer in en elke morgen begon ik weer met een glas. Op mijn werk wel netjes water maar eenmaal thuis weer lekker een glas en dat heel de avond door. Dat is over, stop, niet zo veel cola meer maar ook niet cold turkey geen cola meer. Natuurlijk mag ik nog gewoon genieten van mijn glas cola. Maar dan ook echt genieten want de laatste tijd smaakt het me zelfs gewoon niet omdat ik het zo veel drink. Wat ik nu drink in plaats van cola is water want sinas of een andere sap is geen vervanger daar zit vaak nog meer suiker in.

Dan hebben we het eten nog, de zakken chips zijn al zo enorm verminderd van twee zakken in de week gemakkelijk naar twee zakken in de maand van genieten en dat vind ik al enorm goed. De snoepjes worden minder en we letten meer op wat we eten. Zo staan er momenteel veel salades op het menu. Een goede bodem leggen is goed maar door het trainen krijg ik veel honger en vergeet ik vaak de goede bodem en pak ik al het lekkere in huis. Daarom anders en beter eten. Iets meer nadenken in plaats van pakken waar ik zin in heb of ongemerkt een zak drop of chips leeg eten.

In de sportschool zorg ik voor een sterkere core. Onze trainingen zijn van 40 minuten naar 45 minuten gegaan en nu al een aantal weken zijn we 50 minuten bezig. Echt lekker en het voelt heel goed want ook de gewichten gaan omhoog en dat voelt goed.

Trainen op hartslag is het laatste punt waar ik aan wil werken en waar ik eigenlijk al heel druk mee bezig ben. 5 hartslagzones, zone 4 heel makkelijk om in te komen, de andere zones veel moeilijker. Zone 1 is wandelen zone 2 ben ik al snel uit en ik hoef maar iets sneller hoppa uit zone 3. Toch zou het goed zijn vaker in die zones te trainen dus langzamer dan ik zou willen maar beter voor mij en mijn herstel.

Binnenkort op het programma
  • 13 mei loop ik 10 km bij de Gemert City Run
  • 25 mei loop ik 8,6 km in Lekkerkerk
  • 28 mei loop ik de halve marathon in Tilburg

Het is nu echt officieel gestart de weg naar de Marathon van Rotterdam.

Bewaren

Bewaren