Parijs

Parijs dag 3

Drie dagen Parijs betekend veel, enorm veel wandelen. Op dag 1 maakten we de meeste kilometers, dag 2 namen we een stukje de bus en op dag 3 namen we het steilste stukje Parijs. Vandaag een kort verslag over de derde dag. De dag dat we weer naar huis gingen en de laatste dingetjes bezochten.

Na een goed ontbijt en een heerlijke douche is het tijd om uit te checken en op pad te gaan. Gelukkig mag onze bagage nog even blijven staan. We gaan wandelen richting de Sacre Coeur. Een wandeling die best pittig is. Eerst dalen we en dan stijgen we weer. We moeten trappen beklimmen weer een stukje dalen en dan weer omhoog. De laatste trappen omhoog en daar is de Sacre Coeur al zichtbaar.

parijs

Ik was wel blij dat er af en toe trappen waren want trappen naar bovenlopen is makkelijker dan elke keer een heuvel oplopen. Wat een verschil met Parijs langs de Seine en dit deel van Parijs. Een verschil in hoogte en hoe de straatjes eruit zien.

De Sacre Coeur is van binnen echt prachtig. Foto’s nemen mag je hier niet. Toch zijn er mensen die het doen terwijl de borden voor elke taal echt duidelijk is. Natuurlijk zag ik veel mooie foto momentjes maar ik respecteer de wil van de beheerders. Zonder foto’s te nemen heb ik echt genoten en mijn ogen laten kijken naar al het moois. We waren lekker vroeg bij de Sacre Coeur en dat was wel enorm fijn want dan is het nog rustig, het werd steeds drukker en drukker.

We zijn de Sacre Coeur naar boven geklommen. 300 treden naar boven. Een klim zonder leuning alleen maar muren en treden, geen super simpele klim maar wel een die het waard is om te maken. Voor dit uitzicht betaal je € 6,- en krijg je een chagrijnige dame die je geld aanneemt. Ze was niet blij met al het kleingeld dat ik gaf maar ja met een briefje van vijftig was ze vast ook niet blij geweest.

parijs

Na een rondje boven te hebben gelopen mogen we de 300 treden weer naar beneden lopen en dat vind ik echt wel eng zonder reling. Ik ben altijd bang dat ik misstap wanneer ik naar beneden loop dus in de slow motion stand gaan we naar beneden.

Eenmaal beneden genieten we nog even van het uitzicht, gaan we langs de schilders en lopen we door de tuin om daarna weer onze weg te vervolgen richting het centrum.

In het centrum gaan we nog wat winkels in en bij toeval komen we in dit mooie winkelcentrum met prachtig glas hangend aan het plafond. Parijs heeft echt zoveel prachtige gebouwen en mooi aangekleed een luxe.

Deze schatjes moest ik even knuffelen ze lagen super lief bij hun baasje die muziek maakte. Natuurlijk hebben we wat centjes gegeven aan deze leukerds.

parijs

Voor we het weten is het tijd om richting het station te gaan. Waar het heel de dag een sombere bewolkte dag was klaarde het nu op en waren het nog een paar warme uurtjes voor we onze trein in mochten.

Met wat lekkers van Laduree stappen we in de Thalys richting huis. We hebben drie leuke dagen gehad, veel kilometers gemaakt, mooie dingen gezien, lekker gegeten en prachtig weer gehad. Weer een mooie stad bezocht die ik nog wilde bezoeken.

Ons volgende tripje is al geboekt en dan naar een stad in ons eigen kikkerlandje.