Een bezoek aan het rijksmuseum

Een bezoek aan het rijksmuseum

Bovenaan mijn lijstje wat ik begin van het jaar maakte stond: Naar het Rijksmuseum in Amsterdam gaan. Het is een paar keer uitgesteld maar we zijn geweest. Het wordt geen post met allemaal schilderijen want daarvoor moet je zelf naar het rijksmuseum gaan. Ik was naast onder de indruk van de schilderijen ook onder de indruk van het gebouw en ik zal je laten zien waarom.

Het rijksmuseum is van buiten een prachtig gebouw, heel statig en kolossaal. Ik vind het prachtig om al te zien terwijl we uit de parkeergarage komen. We lopen het plein over wat momenteel helemaal in winterse sferen is met een ijsbaan en al. Overal maken mensen foto’s. We lopen het gebouw in en hoeven doordat we de kaartjes al online hebben gekocht niet in een rij te staan. Super relaxed.

Van buiten is het inderdaad mooi maar binnen gaat dat dus gewoon door. In de entree trekt dit gelijk mijn aandacht. Een super gave constructie hangend aan het glazen plafond. De enorme entree is zelf ook super mooi met trappen die richting de expositie ruimtes gaan.

Wel lopen alle ruimtes door en genieten van vele schilderijen. De objecten interesseren ons niet echt wij richten ons echt op de schilderijen. Het leuke is dat wij hele andere schilderijen mooi vinden en soms weer dezelfde. Hou ik van licht en vrolijk kiest hij vaak voor duister en donker. Dit bovenstaande schilderij van Barend Corneis Koekkiek genaamd Boszicht is enorm groot en vind ik echt prachtig. Het licht dat achter de bomen vandaan komt de mooie wilderige boom en het tafereel wat zich afspeelt onder de bomen. Uitleggen wat je voelt bij een schilderij is natuurlijk niet over te brengen. Ik bleef in ieder geval naar alles kijken bij dit schilderij.

Terwijl iedereen naar de nachtwacht kijkt ben ik onder de indruk van de zaal. De teksten op de muur, de tekeningen op het plafond en de beelden op de pilaren. Natuurlijk heb ik ook aandacht voor het enorme schilderij wat origineel nog groter was. Slim is dat er bij veel schilderijen (vooral bekende schilderijen) een kaart staat waardoor je meer kan ontdekken dan je waarschijnlijk zelf had gedaan. Natuurlijk bekijk ik de kaart ook. Heel deze zaal is vol met mensen die ernaar zitten te kijken.

Ik zoom nog even in op een beeld en terwijl we verder lopen sta ik stil en kijk ik een een ruimte in met aan de zijkant expositieruimtes en deze hal is prachtig. Schilderingen overal, gaten in het plafond zodat er licht door heen valt en uitzicht op de glas in lood ramen in de hal die hierop uitkomt. Zie je wat ik bedoel als ik zeg dat ik onder de indruk ben van het gebouw.

Natuurlijk kijk ik ook nog naar andere exposities, we hebben er niet echt een volgorde ingehouden dus we lopen van de ene jaargetijde in een hele andere. Totaal niet erg want er is zat te bekijken.

Dan kom ik een actueel onderwerp tegen wat laatst in het nieuws was. Leuk om te zien dat ze in dezelfde ruimte de situatie van nu hebben gehangen.

Terwijl ik sta te wachten in een hal met een trap omhoog kijk ik naar boven en zie ik een bloemlamp dicht gaan en weer open. Wauw echt prachtig om te zien en erg leuk gedaan. Open vind ik hem mooier als dicht. Het past bij de sfeer van de hal, dicht vind ik het maar een vreemd ding.

Beneden lopen we nog een beetje rond maar helaas kan dit ons niet echt boeien. Behalve één ding. De boeddha Amida. Het is een houtenbeeld uit 1125-1175 met een hoogte van 87 cm maar hij lijkt veel groter. Ik vind deze boeddha echt prachtig. Amida (de boeddha van het Westelijk Paradijs) is geliefd in Japan, ook nu nog. Om wedergeboren te worden in het Westelijk Paradijs volstaan een onwrikbaar geloof in Amida en het herhaaldelijk oprecht aanroepen van zijn naam. Japanse boeddhabeelden uit de 12de eeuw kenmerken zich door een zacht, rond gezicht. De elegante gelaatstrekken zijn gestileerd, net als de handen en de plooien van de kleding.

We hebben genoten van ons bezoek al werd het steeds drukker, voor ons een teken om weg te gaan maar zeker om nog een keer terug te keren. Wanneer je naar het Rijksmuseum gaat, ga op een rustig tijdstip en bekijk eens meer dan alleen de kunstwerken aan de muur maar ook de muren en plafonds want ook het gebouw is de moeite waard.