kirsten

Kirsten Jassies & Joyce Nafzger – Instaproof

Instagram kennen we allemaal wel maar hoe kun je het nu optimaal gebruiken. Hoe zet je jezelf of je merk neer en bereik je het doel wat je voor ogen hebt. Kirsten Jassies en Joyce Nafzger nemen je in Instaproof mee naar de insights of Instagram. In 15 hoofdstukken leer je de 15 stappen naar Insta succes.

Het is een mix van ‘picture perfect’en keeping it real wat je op Instagram te zien krijgt. Hoe vind ik daar mijn weg in en wat laat ik zien. We zijn allemaal niet perfect en ik wil geen perfect plaatje creëren maar niet iedereen hoeft te weten hoe mijn woonkamer eruit ziet. Waarom de koelkast niet staat waar hij hoort te staan en hoe ik uit mijn bed rol. Aan de hand van Instaproof hoop ik tips te krijgen hoe ik voor mij de beste feed kan krijgen, hoe ik het beste inzicht krijg in mijn bereik, hoe ik meer interactie krijg en echte volgers erbij en mooie content.

Alles wat ik hoopte kwam voorbij in Instaproof. 15 hoofdstukken met veel uitleg maar ook enorm veel beeld. Beeld is wat inspireert en wat de tekst in dit boek zeker versterkt. Welke 15 punten er voorbij komen; Algoritme, Focus, Doelstelling, Stijl, Video, Content, Hashtags, Like & reageer, Locatie, Stories, Influencers, Authentiek, Bedrijfsprofiel, Adverteer en als laatste Contact. Belangrijkste alles is duidelijk en makkelijk uitgelegd niet in een taal dat ik denk wat wordt hiermee bedoelt.

Van elk hoofdstuk heb ik wel iets geleerd en genoteerd om ermee aan de slag te gaan. Hoe algoritme werkt vond ik zeker intressant om te lezen en er zijn manieren om dit te verslaan. Het is alleen een kwestie van een beetje energie erin steken maar dat is eigenlijk met alles. Als je iets wilt bereiken moet je er energie in steken en op onderzoek uit gaan. Dat onderzoek zit hem ook in je doelgroep want wie is je doelgroep, hoe zoek je dit uit. Niet alleen dit is belangrijk maar ook de tijd van plaatsen, wat je plaatst, welke tekst je gebruikt en welke hashtags. Het is gelijk ook een stukje marketing wat je leert. Je moet namelijk je doelgroep in kaart brengen, een persona creëren, een content kalender maken en nog veel meer wat uitgezocht moet worden.

Tijdens het lezen van de tips krijg je heel veel inspirerende accounts te zien, tips om accounts te bekijken en veel beeld om gewoon te bekijken tijdens het lezen. Inspirerende/grote Instagram accounts geven hier en daar ook wat tips en die lees je door de tekst bij de foto’s te lezen. Een beetje zoals een Instagram bericht. Voor mij versterkt dit beeld de tekst enorm. Ik begrijp precies wat er bedoelt wordt en zie wat er uitgelegd wordt. Hoe ik dit moet vertalen naar mijn eigen account dat is een tweede maar het begrijpen dat is er zeker al wel.

Instaproof is een boek voor bedrijven en persoonlijke accounts. De balans tussen de accounts is goed gedaan en voor beiden kan je iets hebben aan de uitleg. Tijdens het lezen heb ik accounts bezocht en bekeken, aantekeningen gemaakt en tips gelijk toegepast. Of dit gaat werken om mijn account te versterken? We zullen het zien. Ik hou een lijstje bij met statistieken zodat ik over een paar weken kan kijken wat werkt en wat niet. Voor elk account zal dit natuurlijk anders zijn en daarom moet je toepassen, noteren en ervaren. Mijn aantekeningen die ga ik niet met jullie delen want dan hoef je het boek niet meer te lezen.

Het boek lezen en bekijken raad ik je zeker aan. Ik had hem in een dag uit, het is leuk geschreven, inspirerend en een boek wat ik er zeker nog eens bij pak. Waarom? Om te kijken of ik nog steeds goed bezig ben maar ook ter inspiratie. Het is een Instaproof boek geworden wat gewoon vraagt om meer dan één keer bekeken te worden. De foto’s die erin staan zijn alleen al een bron van inspiratie. Jammer is dat het niet een hardcover is geworden net als Shoot! maar Snap! was dit ook al niet en ik snap het wel want dat is een veel duurder proces maar was wel echt prachtig. Still love Shoot! Ik haak dit aan omdat het boek dezelfde look en feel heeft.

Omdat Instagram steeds verandert is het online platform instaproof.nl gelanceerd. Op de site vind je achtergrond informatie uit het boek, Insta updates, nieuwsbrief, cursussen en je kan je eigen Instagram strategie formuleren door de opdrachten te doen. Dus zeker even het platform checken. Op het moment dat ik dit artikel schrijf zijn de opdrachten nog niet live op de site. Kirsten en Joyce zijn hier nog hard mee bezig en zal dit dus nog online komen. Via Instagram had ik hun een berichtje gestuurd met de vraag of de link in het boek wel klopte en die klopte gewoon. Voor hun een goede check dat dit dus ook gelezen wordt en opgezocht wordt om mee aan de slag te gaan.

Wil jij je account verbeteren, groeien met Instagram dan is Instaproof een perfect boek om te lezen en bestuderen. Instaproof is voor € 17,50 te koop bij bol.com (dit zijn affiliaitelinks – dat betekent dat als je een boek via deze link besteld, ik een percentage van de opbrengst krijg.)

Recensie exemplaar met dank aan Uitgeverij Snor
Concept, art direction, beeldredactie en vormgeving  Rolien van der leeuw en Sigrid Bulens

Bewaren