Review: Aftershokz Trekz Titanium

Review: Aftershokz Trekz Titanium

Als ik ga hardlopen, dan moet ik altijd een paar dingen dragen of bij me hebben. Natuurlijk draag ik speciale hardloopschoenen en -kleding, zoals de meeste lopers. Verder ga ik nooit de deur uit zonder muziek. Ten eerste wil ik tijdens het rennen niet naar mijn eigen gehijg luisteren en ten tweede zorgt muziek voor een lekker looptempo. Muziek is voor mij enorm belangrijk tijdens het hardlopen. Het bepaalt mijn tempo: even gas erop met Tremor of juist rustig aan met Blank Space. Maar hoe luister je veilig naar muziek tijdens het hardlopen? Hoe zorg je ervoor dat je wel kunt genieten van alle hits, maar bent niet afgesloten voor de buitenwereld?

Met de Trekz Titanium van Aftershokz heb je het beste van twee werelden: je luistert naar muziek, maar je bent niet doof voor omgevingsgeluid. Hoe werkt de Trekz? De koptelefoontjes van Trekz zijn met recht koptelefoons: ze zitten niet in of op je oren, maar ervoor! Deze koptelefoon maakt gebruik van zogeheten beengeleiding en transducers. Een transducer bestaat uit een piëzokristal dat door middel van elektrische spanning een ultrasone geluidsgolf teweegbrengt. De transducers veroorzaken trillingen, die het geluid via je huid overbrengen. Omdat de doppen in je oren zitten, wordt het geluid vanaf je jukbeen je oor ingezonden. De muziek bereikt het slakkenhuis van je oor zonder je trommelvlies te gebruiken.

Voordelen

Wat is hier dan het voordeel van, vraag je je af. Het grootste voordeel van deze techniek is dat je oren onbedekt zijn. Op die manier geniet je van muziek zonder dat het omgevingsgeluid wordt gedempt. Je luistert dus naar jouw hardlooptoppers, terwijl je daarnaast fluitende vogels hoort. Een ander voordeel is dat de oordopjes niet uit je oren kunnen vallen. Ook heb je geen lastige kabel om je heen: de Trekz is draadloos. De koptelefoontjes zijn vederlicht en wegen maar 36 gram. En wees niet bang dat je niet ongestoord kunt bellen. De Trekz Titatium bevat twee noise cancelling-microfoons.

Mijn ervaring met de Trekz Titanium

Als ik tijdens het hardlopen oordopjes droeg, dan schrok ik me regelmatig rot van voorbij scheurende scooters of fietsers. Ik hoorde dan helemaal niets. Just me and my music. Na een tijdje stapte ik over op een koptelefoon: vanaf dat moment hoorde ik al veel meer omgevingsgeluiden. Toch schrok ik nog regelmatig van een auto of tractor. En ook een gesprek voeren lukte me niet. Om drie woorden te wisselen moest ik altijd mijn koptelefoon afdoen.

Aftershokz zegt nu de oplossing te hebben. Nieuwsgierig naar deze nieuwe technologie testte ik de Trekz Titanium. Allereerst: het voelt heel gek om niets in of op mijn oren te dragen om naar muziek te luisteren. Muziek luisteren via trillingen die via je kraakbeen het geluid overbrengen: dat is best vreemd. Maar het werkt wel! Ik kan een gesprek voeren, ik hoor de tractors en scooters en zelfs de fietsers hoor ik voorbij komen. Als het geluid vrij hard staat dan zijn mijn oren wel vrij, maar hoor ik de omgeving toch wat minder. Bij harde muziek horen anderen het ook, want dan komt het geluid door de koptelefoon heen.

De eerste keer dat ik hem opzette, moest ik echt even wennen. Dat duurde maar kort, al snel was ik lekker aan het lopen en helemaal niet meer bezig met wat ik op mijn hoofd had. Een klein ding wat mij opvalt is dat ik soms opeens flaporen heb. Ik merk dit zelf niet, maar ik zie het op de foto’s of in de spiegel als ik thuiskom. Op de foto hierboven zie je dat goed. Ach, het is niet het grootste probleem.

Tijdens het hardlopen heb ik uitvoerig getest hoe alle knopjes werken. Het werkt heel gemakkelijk: rechts heb je twee knopjes voor het volume en links één knop om je muziek te pauzeren, van nummer te wisselen of een gesprek aan te nemen. Ook bellen met de Trekz heb ik uitgetest. Ik werd gebeld, mijn muziek stopte automatisch, ik drukte op de linkerknop en nam zo het gesprek aan. Het gesprek kon ik vervolgens duidelijk verstaan, en de beller (mijn vader) hoorde mij ook scherp. Dat is weleens anders als ik handsfree bel…

Ik gebruik de Aftershokz Trekz Titanium ook als ik train in de sportschool. Daar wil ik ook wat meekrijgen van mijn omgeving. De Trekz is dan niet altijd even ideaal. Zo moet ik bij grondoefeningen opletten dat de band op mijn achterhoofd op zijn plek blijft. De band is niet verstelbaar en steekt een beetje uit.

Wat me positief heeft verbaasd is hoe goed de koptelefoon blijft zitten. Hoe wild ik mijn hoofd ook beweeg, de Trekz blijft op zijn plek.

Voordelen

+ Veilig voor tijdens het hardlopen, want je hoort je omgeving heel erg goed. Zorg wel dat je het volume niet op 10 zet 😉